|
Výtvarná výchova jako východisko v procesu tvorby třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku
Němcová, Jana ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Název Výtvarná výchova jako východisko v procesu tvorby třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku Abstrakt Teoretická část vymezuje pojmy výtvarná výchova, pracovní činnosti a výtvarné techniky v mateřské škole. Nastiňuje historické i současné představy o proměnách výtvarného tvoření dětí předškolního věku. Další část práce se zabývá východisky, kompetencemi, přípravou a samotnou tvorbou třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku v dnešní mateřské škole. Empirická část se zabývá výzkumnou sondou u kolegyň z oboru učitelství pro mateřské školy a jejich zkušenostmi s tvorbou třídního vzdělávacího programu se zaměřením na globálnost, motivaci, integrované bloky programu. Praktická část pak představuje třídní vzdělávací program, jehož obsahem je celoroční projekt, který vychází z výtvarných prostředků a činností. Vzdělávací nabídku propojuje a celým projektem se prolíná jedno motivační téma, které děti motivuje i v ostatních oblastech vzdělávání. V další části je doložena návrhy činností i vazbami na jiné předměty, které z dětské výtvarné práce vycházejí, nebo k němu výtvarnými pracemi směřuje. Celý projekt uzavírá divadelní vystoupení, které vzešlo od dětí samotných. Klíčová slova Výtvarné činnosti, předškolní věk, třídní vzdělávací program, předškolní vzdělávání, techniky...
|
|
Psychologické aspekty rozhodování v tvořivém výtvarném procesu
Holub, Tomáš ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se zabývá rozhodováním v tvořivém výtvarném procesu u dospělých osob. Cílem této studie bylo zjistit, co a jakým způsobem reflektují během výtvarné aktivity a po jejím skončení, dále jaké další fenomény se v tvořivém procesu vyskytují. Teoretická část je členěna na čtyři části. První oddíl se zabývá rozhodováním - terminologií a třemi teoriemi intuitivního rozhodování. V druhé části jsou představeny základní poznatky o kreativitě. Třetí část se zabývá samotným kreativním procesem a jeho modely. Čtvrtá popisuje dvě metody použité ve výzkumu. Empirická část se skládá z kvalitativního výzkumu a kvantitativního výzkumu. Kvalitativní výzkum byl proveden pomocí polostrukturovaného rozhovoru s 14 dospělými lidmi, kteří kreslili na podnětovou matrici - scribbling, která byla za tímto účelem vytvořena. Cílem kvalitativního výzkumu bylo zmapování rozhodování v dané aktivitě. Účelem kvantitativního výzkumu bylo porovnat použitou metodu scribbling s Torranceho figurálním testem tvořivého myšlení. Výsledky obou výzkumů jsou podrobně popsány a diskutovány s dostupnou odbornou literaturou. V závěru práce jsou uvedena doporučení na využití získaných dat a na další možné výzkumy na toto téma. Klíčová slova (česky): Rozhodování, tvořivý proces, kreativita, scribbling
|
|
Psychologické aspekty rozhodování v tvořivém výtvarném procesu
Holub, Tomáš ; Bahbouh, Radvan (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent)
(česky) Tato diplomová práce se zabývá rozhodováním v tvořivém výtvarném procesu u dospělých osob. Cílem této studie bylo zjistit, co a jakým způsobem reflektují během výtvarné aktivity a po jejím skončení, dále jaké další fenomény se v tvořivém procesu vyskytují. Teoretická část je členěna na čtyři části. První oddíl se zabývá rozhodováním - terminologií a třemi teoriemi intuitivního rozhodování. V druhé části jsou představeny základní poznatky o kreativitě. Třetí část se zabývá samotným kreativním procesem a jeho modely. Čtvrtá popisuje dvě metody použité ve výzkumu. Empirická část se skládá z kvalitativního výzkumu a kvantitativního výzkumu. Kvalitativní výzkum byl proveden pomocí polostrukturovaného rozhovoru s 14 dospělými lidmi, kteří kreslili na podnětovou matrici - scribbling, která byla za tímto účelem vytvořena. Cílem kvalitativního výzkumu bylo zmapování rozhodování v dané aktivitě. Účelem kvantitativního výzkumu bylo porovnat použitou metodu scribbling s Torranceho figurálním testem tvořivého myšlení. Výsledky obou výzkumů jsou podrobně popsány a diskutovány s dostupnou odbornou literaturou. V závěru práce jsou uvedena doporučení na využití získaných dat a na další možné výzkumy na toto téma. Klíčová slova (česky): Rozhodování, tvořivý proces, kreativita, scribbling
|
|
Výtvarná výchova jako východisko v procesu tvorby třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku
Němcová, Jana ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Název Výtvarná výchova jako východisko v procesu tvorby třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku Abstrakt Teoretická část vymezuje pojmy výtvarná výchova, pracovní činnosti a výtvarné techniky v mateřské škole. Nastiňuje historické i současné představy o proměnách výtvarného tvoření dětí předškolního věku. Další část práce se zabývá východisky, kompetencemi, přípravou a samotnou tvorbou třídního vzdělávacího programu pro děti předškolního věku v dnešní mateřské škole. Empirická část se zabývá výzkumnou sondou u kolegyň z oboru učitelství pro mateřské školy a jejich zkušenostmi s tvorbou třídního vzdělávacího programu se zaměřením na globálnost, motivaci, integrované bloky programu. Praktická část pak představuje třídní vzdělávací program, jehož obsahem je celoroční projekt, který vychází z výtvarných prostředků a činností. Vzdělávací nabídku propojuje a celým projektem se prolíná jedno motivační téma, které děti motivuje i v ostatních oblastech vzdělávání. V další části je doložena návrhy činností i vazbami na jiné předměty, které z dětské výtvarné práce vycházejí, nebo k němu výtvarnými pracemi směřuje. Celý projekt uzavírá divadelní vystoupení, které vzešlo od dětí samotných. Klíčová slova Výtvarné činnosti, předškolní věk, třídní vzdělávací program, předškolní vzdělávání, techniky...
|
|
Návrh systémových nástrojů pro podporu kreativity zaměstnanců
Valíčková, Kateřina ; Klán, Petr (vedoucí práce) ; Hassmann, Josef (oponent)
Cílem diplomové práce jsou doporučení a návrhy zaměřující se na rozvoj kreativity pomocí IT. Výsledky práce vycházejí z podrobné modelové analýzy provedené se zaměstnanci skutečné společnosti Sedláček s. r. o. Práce dále uvádí a analyzuje skutečnosti vztahující se obecně ke kreativitě, kreativním rysům osobnosti a organizaci a vedení projektů. V závěru práce je zhodnocena současná situace v dané společnosti a jsou uvedena doporučení, která by organizace podobného typu mohly implementovat.
|
|
Rozvoj tvořivosti u zaměstnanců
Šimůnková, Vendula ; Franková, Emilie (vedoucí práce) ; Lukeš, Martin (oponent)
Tématem této práce je tvořivost = kreativita a její funkce v rámci společnosti CIE Automotive. Tvořivost je nedílnou součástí osobního, ale i pracovního života každého jedince. Ovlivňuje schopnost podniku reagovat na změny a může také zásadně ovlivnit existenci a prosperitu celé společnosti. Společnost CIE Automotive je významným hráčem v oblasti automobilového průmyslu. Dlouhodobě se však potýká s nedostatečnou podporou a následným rozvojem tvořivosti svých zaměstnanců. Hlavním cílem této práce je prozkoumat vztah zaměstnanců společnosti CIE Automotive Valašské Meziříčí ke kreativitě a na základě zjištěných výsledků pak podat návrh na nový program pro její rozvoj v dané firmě. V rámci teoretické části se práce věnuje vymezení základních pojmů, souvisejících s tvořivostí a postavením tvořivosti v rámci organizace. Pro zjištění nezbytných informací důležitých pro realizaci praktické části jsou využity dvě metody -- metoda rozhovoru a dotazníku. Na základě informací zjištěných pomocí zmiňovaných metod jsou navrhnuta doporučení společnosti CIE Automotive a vytvořen nový program na podporu rozvoje kreativity. V praktické části je důraz kladen na identifikaci slabých stránek vyplývajících z rozhovoru s HR manažerkou společnosti CIE a z dotazníkového šetření. Za slabé stránky je považováno nedostatečně otevřené kreativní prostředí, chybí podpora týmové spolupráce, ve společnosti je nedostatečně efektivní komunikace a není zřetelně nastaven program motivace k tvořivosti. Na základě vymezení slabých stránek jsou pak navržena doporučení jak se zaměřit na zlepšení slabých stránek a je vytvořen nový program pro podporu kreativity ve společnosti CIE - REGIA IDEA.
|